Terugblik symposium Leven Lang Ontwikkelen

Op dinsdag 4 oktober vond de tweede editie plaats van ons symposium Leven Lang Ontwikkelen, dat we organiseerden in samenwerking met ROC Mondriaan en mboRijnland. Op de locatie van ROC Mondriaan in Den Haag kwamen ruim 70 geïnteresseerden af op de bijeenkomst die speciaal bedoeld was voor leden en onderwijspartners. Zij werden bijgepraat over de steeds belangrijkere rol van LLO in de sector Zorg en Welzijn. Als organisator kijken we terug op een geslaagde bijeenkomst!

Samenvatting

Opening

Tijdens het openingswoord geeft Coralie Elmont, directeur ZWconnect, aan dat ze hoopt geïnspireerd te worden vanmiddag. “Hoe wil ik met dit onderwerp aan de slag?” Coralie geeft aan dat het behouden van medewerkers steeds belangrijker wordt: “Hoe zorgen we dat zorgprofessionals willen blijven werken in onze sector?”. Directeur Zorg en Welzijn bij mboRijnland Arjan van der Hoorn vult aan: “Blijf nieuwsgierig, volg de passie, de ontwikkeling en innovaties bij het werkveld. Samen doen is een fantastisch uitgangspunt om innovaties na te jagen.” Eens, vindt Flora van Eck, directeur ROC Mondriaan, maar met een kanttekening: “We hebben het veel over ‘moeten’, maar ik zou liever praten over willen.”

Projectleider bij ZWconnect Marlies Rosenbrand laat als eerste zien hoe laagdrempelig een onderzoek kan zijn. Via een link op de telefoon kunnen alle genodigden live meedoen aan een onderzoek. “Een onderzoek is een uitermate handig hulpmiddel om je doelen te bereiken. Maak hier gebruik van.”

De onzichtbare waarde van mbo’ers

Désirée Bierlaagh, practor bij CIV Welzijn & Zorg: “Als practor heb ik nauw contact met het werkveld en onderwijs. Wij maken gebruik van participatief actieonderzoek. Hierin doet elk perspectief en elke bron van (praktische) wijsheid er evenwaardig aan toe om een vraagstuk te benaderen. ‘Het bijzondere zit in het alledaagse’, zei een verzorgende eens. Bij ons staat de praktische wijsheid van mbo’ers in welzijn en zorg centraal. Hierover is nog weinig bekend. Veel onderzoeken zijn gericht op hogescholen en universiteiten. We hebben te maken met de onzichtbare waarde van mbo’ers. Zo blijft hun praktische wijsheid onderbenut en het risico ontstaat dat zij de sector verlaten. Wij werken met verbindingsofficieren. Docenten in de rol van onderzoeker, maar ook mensen uit de praktijk vormen vaak een tandem in onderzoeksvraagstukken die zowel werkveld als onderwijs raken. Het gaat vooral om het maken van verbindingen en écht in contact zijn. Want als je elkaar kent en erkent, lukt het om samen te creëren.”

Studenten op niveau 2 zijn heel innovatief

Cindy van Spronsen is praktijkonderzoeker bij CIV ROC Mondriaan. “De eerste reactie van vierdejaars studenten over het doen van een onderzoek: Geen interesse. Terwijl ze er later achter komen dat kwaliteiten veel beter naar voren komen. Blijf je stilstaan of ga je verder? Blijf waarom vragen? Tachtig procent van de werkenden in de zorg zijn mbo opgeleid. Hoe vaak ik hoor: mevrouw, dat kunnen wij toch niet. Dat doen ze op het hbo en de universiteit. Als er één groep is die onderzoek zou kunnen doen of er aan mee zou kunnen doen dan is het deze groep. Het gaat over jouw werk, jouw bewoners. Studenten op niveau 2 zijn heel innovatief. Zij hebben hun hele leven al moeten vechten voor dit plekje. Ik hoorde iemand uit de zorg eens zeggen: Weet je wat de oplossing is voor de krapte op de arbeidsmarkt? De zorgprofessional van de toekomst moet een protocol durven afwijzen. Durf out of the box te denken. We mochten niet buiten de lijntjes kleuren. Daar moeten wij de mensen weer in onderrichten.”

Een leergemeenschap stimuleert LLO

Chris Wallner is lector van het lectoraat Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg aan de Hogeschool Leiden. Hij begint met een vraag: Wat is jullie beeld bij leergemeenschap? Er komen verschillende antwoorden uit de zaal: ‘Als samenwerking aan de toekomst werken met werkveld en onderwijs’. ‘Groepen die een gezamenlijk doel hebben en dat met elkaar wil bereiken’. ‘Online communities waar je kennis kunt delen’.

De definitie luidt: In een leergemeenschap leren en werken zorgprofessionals, docenten, studenten, onderzoekers en cliënten/naasten samen met het doel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. “Het levert ideeën voor verbetering die direct kunnen worden ingezet in de praktijk. Ervaringsleren zorgt voor kennis die blijft plakken, omdat bijvoorbeeld de zorgprofessional geconfronteerd wordt met de ervaring van een cliënt. Een leergemeenschap stimuleert LLO. Studenten inspireren zorgprofessionals. Studenten daarentegen ervaren hoe ze kunnen blijven leren op de werkvloer. Studenten leren veel formeel, maar non-formeel leren is ook belangrijk. Dat biedt regulier onderwijs niet aan.”

Ken je mij?

Mari Groenendaal, lector bij Woonzorgcentra Haaglanden, raakt de aanwezigen met een stukje van de documentaire Ken je mij. De film vertelt het verhaal van mensen met dementie, hun naasten en betrokken professionals over de ingrijpende verhuisperiode van huis naar verpleeghuis? Mari: “Het mooie is dat studenten vaak ook ontroerd zijn bij deze beelden. Eerstejaars studenten Geneeskunde in Leiden kijken deze documentaire voor ze op stage gaan. Voor verzorgenden is deze film een stukje ervaringsleren.”

Rondetafelgesprek

Vervolgens gaan bovengenoemde practoren, lectoren en onderzoeksdocenten in gesprek met Don Poldermans, projectmanager bij HagaZiekenhuis, en Denise Stam, adviseur leren en opleiden Stichting Eykenburg, onder leiding van dagvoorzitter Marcel de Jong. Don trapt af bij het onderwerp personeelsbehoud. “Ga in gesprek met de verpleegkundige. Wat kunnen wij als organisatie bieden om jou te behouden? De rol van leidinggevende is heel belangrijk. Voer niet na een jaar het eerste gesprek met de vraag wat wil je, want dan is het te laat en zijn ze weg.” Denise beaamt dit. “Wij hebben medewerkers die heel jong in dit werk zijn gerold. We stimuleren hen in het kader van leren lang ontwikkelen. Een aantal maakt hier gebruik van en doet nu een opleiding.”

Sabrina van den Hoek, senior adviseur WerkgeversServicepunt reageert vanuit het publiek: “Zet de mens centraal, of het nou gaat om cliënt, verzorgende of iemand van de Raad van Bestuur. We denken vaak te groot. Natuurlijk doet onderzoek er toe, maar ga ook in gesprek over uitstroom, over ziekteverzuim. Dan kom je al heel veel te weten.”

Koppel LLO aan onderzoek

De afsluitende woorden zijn voor de drie mensen die het symposium ook hebben geopend. Wat nemen zij mee? Coralie Elmont: “Blijf die waarom-vraag creëren. Op de werkvloer, maar ook binnen ons eigen netwerk.” Arjan van der Hoorn: “Ik heb vanmiddag veel gehoord over ervaringsleren met elkaar op multidisciplinair niveau. Dat is iets wat ik heel belangrijk vind. Fijn dat ik dat hier bevestigd heb gekregen.”

 

 

Flora van Eck heeft nog een oproep: “Met elkaar moeten we LLO koppelen aan onderzoek. Hoe gaan we nou morgen concreet verder? Ik zou dat graag tijdens de borrel verder willen we bespreken met jullie.” Een mooie afsluitende conclusie van een inspirerende middag.

Praatplaat en evaluatie

Visualizeur Femke Voorthuizen heeft de aangesneden onderwerpen van deze middag verwerkt in een praatplaat. Deze tekening geeft een samenvatting van het symposium.

Was je aanwezig op het symposium? Dan horen we graag hoe je deze middag beleeft hebt. Vul graag deze evaluatie in, zodat we kunnen nagaan of de invulling aansluit bij de behoefte van onze leden en onderwijspartners.

Nieuws

Infographic: Stijging studenten met stage- en leerwerkplek


Het totaal aantal studenten met een vervulde stage- en leerwerkplek is in het schooljaar van 2022-2023 met 3,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.

Juvoly en Valtes winnen Nationale Zorginnovatieprijs 2024


De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest vernieuwende zorginnovatie in de opschalingsfase.

Zes impactvolle arbeidsmarktprojecten benoemd tot koploper


De koplopers pitchten hun initiatieven en vertelden wat hun oplossingen zijn én vooral ook hoe zij te werk zijn gegaan.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam:*