Blijf op de hoogte!
Meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief
"*" geeft vereiste velden aan
Eind vorig jaar heeft ZWconnect een regionale actie gehouden om de betrokkenheid van medewerkers te stimuleren in de regio. De organisaties met de beste ideeën kregen een bijdrage vanuit ZWconnect om hun idee een stap verder te helpen. De komende periode lichten we elke keer een idee van een van de winnaars uit.
Deze keer vertellen Miranda Hoek, coördinator opleiding, ontwikkeling en innovatie, en Manon Drenthe, verpleegkundige, van DSV | verzorgd leven over het initiatief ‘Help jezelf aan een nieuwe collega’. Het idee houdt in dat enkele medewerkers worden aangewezen als ambassadeur van de organisatie, om meer zichtbaarheid te creëren en zodoende te zorgen voor nieuwe sollicitanten. Miranda vertelt erover vanuit haar rol als een van de initiatiefnemers en Manon vanuit haar rol als ambassadeur.
Miranda: “DSV is best een bescheiden organisatie. We zijn qua naam wel bekend in de regio, maar omdat we zo regionaal gericht zijn vinden we het belangrijk ons netwerk goed aan te spreken. Daar wil je namelijk ook je medewerkers vandaan halen. We hebben vestigingen in Katwijk, Rijnsburg en Lisse en merken met name in laatstgenoemde plaats dat het lastig is om medewerkers te vinden.”
Miranda: “We hebben een wervingsjournaal die we elke maand rondsturen. Daarin vertellen we welke nieuwe collega’s er binnen zijn gekomen en waar we een beroep op medewerkers doen om eens in hun netwerk te kijken. We proberen dus wel altijd duidelijk te maken wat we doen en waar we medewerkers bij nodig hebben, maar dat is per mail en daarom iets afstandelijker. We wilden juist wat verdieping hierin zoeken en meer ‘feeling’ creëren bij de locaties.”
Miranda: “We zaten vol met ideeën waar we nog geen tijd voor hadden of waar wij onze medewerkers nog goed over moesten inlichten. Het hielp dus wel om een van die ideeën uit te gaan werken. Medewerkerbetrokkenheid staat echt bovenaan onze lijst. Zo zijn we ook bezig met een groot project genaamd DSV Beweegt, dat onder andere gericht is op vitaliteit. Intern is de organisatie namelijk volop in beweging, maar we bewegen ook steeds meer naar buiten toe om ons meer aan de buitenwereld te laten zien.”
Miranda: “We zijn met de teammanagers in gesprek gegaan om te kijken hoe we bepaalde mensen naar voren konden schuiven die nu al een trekkersrol hebben als het gaat om ambassadeurschap van DSV. Per locatie zijn daar vervolgens namen uitgekomen. We hebben toen een beloning uitgeschreven voor het team dat de meeste sollicitanten aandroeg in een bepaald aantal maanden. Toevallig hebben we net de winnaars bekend gemaakt; een team uit Lisse. Juist de locatie waar we zitten te wachten op meer aanwas. Zij krijgen een teamuitje van ons.
Manon: “Ik heb bij DSV een gesprek gehad om te starten met het HBO-V traject en toen liet ik al weten het leuk te vinden iets naast mijn werkzaamheden te gaan doen. Daarnaast promootte ik DSV al behoorlijk binnen de lezingen die ik geef voor het RVWO. Ik was er dus al een beetje mee bezig zonder dat er een functie aan vast hing. Toen Miranda mij hiervoor vroeg, was ik gelijk enthousiast. In een korte vergadering heb ik vervolgens gevraagd wat het precies zou inhouden, of meer medewerkers het ambassadeurschap aan zouden gaan en wat zij aangeboden krijgen om deze rol goed te vervullen.”
Manon: “Zeker, op het mbo zitten veel jongens en meiden die voor het vak kiezen, maar nog een stageplek moeten vinden of een leerling-traject kunnen starten. Die groep kun je dus gelijk wijzen op de kansen bij DSV.”
Manon: “Die komen voornamelijk uit de periode voordat ik officieel de functie van ambassadeur bekleedde. Dat speelde zich dan af binnen mijn eigen opleiding, waarbij mensen vastliepen bij hun huidige werkgever. Met hen raak je dan in gesprek en kun je aangeven dat DSV misschien een goede optie voor hen kan zijn, omdat het bijvoorbeeld kleinschaliger en persoonlijker is dan werken bij een grote zorgorganisatie. Iemand met wie ik sprak is toen ook daadwerkelijk bij DSV aan de slag gegaan en iemand anders heeft de intentie om dit ook te gaan doen.”
Manon: “Ja, daar ben ik wel heel erg mee bezig. Wat ik heel vervelend vind is dat er gepretendeerd wordt dat je slecht betaald krijgt als je in de zorg werkt. Dat is absoluut niet zo, je moet het alleen niet met bepaalde beroepsgroepen willen vergelijken. Daarnaast zijn de doorstroommogelijkheden in de zorg zeker aanwezig, als je daar zelf de motivatie voor hebt. Dat probeer ik bijvoorbeeld ook op social media uit te dragen. Ik zie daar veel medewerkers in de zorg die een bepaalde negatieve houding hebben over het eigen werk. Dat vind ik zonde.”
Manon: “Nee, als je het mij vraagt is het ook gewoon een bepaalde houding die je in je werk moet hebben. Ik denk dat je blij moet zijn met het vak dat je uitvoert en dat je dat mag uitdragen. Dat werkt alleen maar positief om nieuwe mensen binnen je organisatie te krijgen.”
Miranda: “We willen per locatie een ambassadeur hebben en twee of drie in de wijk. We komen dan uit op ongeveer zeven ambassadeurs. We willen in eerste instantie dat ambassadeurschap ook intern gaan richten. Hiermee willen we duidelijk maken wat het inhoudt om je werk te promoten en om elkaar een opsteker te geven.”
Miranda: “Met een deel willen we een training geven aan de ambassadeurs, waarmee zij duidelijk voor ogen krijgen wat hun rol inhoudt. Verder besteden we een deel aan het uitje voor het winnende team en een deel aan een campagne, waarmee we onze medewerkers informeren over het ambassadeurschap.”
Manon: “We zijn binnen mijn team veel bezig met hoe we ons positief uitstralen naar de buitenwereld. Zo hebben we laatst enthousiast zitten brainstormen over het inzetten van TikTok-filmpjes, waarmee we laten zien wat het werken bij ons inhoudt. Als team zitten we nu ook in een transitie, dus dit is gelijk een mooi moment om dat beet te pakken.”
Miranda: “We willen dat DSV de leukste werkgever van Katwijk Rijnsburg en Lisse is en blijft. Dus we gaan hier zeker mee door. Zo hebben wij een nieuwe bonusregeling ingesteld voor alle medewerkers wanneer zij nieuwe medewerkers aandragen. Dat gold eerst bijvoorbeeld alleen voor de functies van MT-leden en wijkverpleegkundigen.”
Manon: “We gaan ook inzetten op vloggen en bloggen van medewerkers. Dit om het imago weg te poetsen dat wij voornamelijk verschonen en mensen van het toilet afhalen. We willen hiermee kenbaar maken dat er nog veel meer mooie aspecten aan ons werk zitten.”
"*" geeft vereiste velden aan