Gezocht: programma’s die bijdragen aan behoud van studenten en startende verpleegkundigen

Het onderzoeksteam SPRiNG Living Lab is recent gestart met een tweejarig project, genaamd Vitale Start. Het idee hierbij is om te leren van goede voorbeelden van stage- en transitie opleiding-praktijk (TOP)-programma’s voor studenten en startende verpleegkundigen. Heb je zelf een goed voorbeeld hiervan? Mail deze dan graag door naar e.j.m.bakker@hr.nl.

Voorbeelden van programma's

Transitieprogramma’s voor startende verpleegkundigen

Denk hierbij aan een traineeship of onboardingsprogramma, dus programma’s met een of meerdere elementen. Voorbeelden hiervan zijn loopbaancoaching, rotatie op verschillende afdelingen, gekoppeld staan aan een (regie)verpleegkundige, sociale bijeenkomsten met andere startende verpleegkundigen en specifieke leertrajecten.

 

Stageprogramma’s voor verpleegkundestudenten

Denk hierbij aan leerunits/leerafdelingen, ZIC’s (zorginnovatiecentra), of kleinere programma’s/interventies zoals de Bebbie-app voor duale verpleegkundestudenten/beginnende verpleegkundigen.

 

 

Achtergrond

In de zorgsector, die kampt met oplopende personeelstekorten bij een stijgende vraag naar zorg, kan een gezond leer- en werkklimaat bijdragen aan behoud van studenten die stagelopen en startende verpleegkundigen die net aan hun loopbaan zijn begonnen en zich oriënteren op verdere ontwikkeling. Cruciaal hierbij is de manier waarop studenten kunnen “landen” in hun stage en beginnende verpleegkundigen in een leer- en werkomgeving waarin ze zich verder kunnen ontwikkelen als ze net gediplomeerd zijn.

Mede door de oplopende tekorten blijkt dit een grote uitdaging voor zowel het onderwijs als de zorgpraktijk. Studenten vallen veelvuldig uit in de laatste fase van hun opleiding of aan het begin van hun loopbaan door negatieve ervaringen tijdens praktijkstages, zoals het ontbreken van een veilige leer- en werkomgeving, psychische/emotionele steun, realistische informatie over het beroep en perspectieven voor toekomstige carrièremogelijkheden.

Ondanks dat er in de praktijk al veel in gang is gezet, blijkt dat er nog veel te verbeteren is. Met een ontwerp- en actieonderzoeksgerichte benadering bouwen we in vijf werkpakketten samen met opleidingen, zorginstellingen, studenten en startende verpleegkundigen aan een modulair opgebouwd Transitie-van-Opleiding-naar-Praktijk (TOP-) programma:

  1. Inventarisatie goede praktijkvoorbeelden binnen het consortium
  2. In gesprek over behoeftes en ervaringen met betrokkenen
  3. Realist review naar werkzame componenten
  4. Analyse werkzame componenten voor modules op basis van werkpakketten 1 t/m 3
  5. Ontwerpvoorstel modulair programma voor Transitie-van-Opleiding-naar-Praktijk-programma

 

Daarvoor zetten we een lerend netwerk op, waarin we leren van goede praktijkvoorbeelden, zodat studenten beter zijn voorbereid op het mooie maar mentaal en fysiek uitdagende beroep van verpleegkundige en startende verpleegkundigen vitaal aan boord blijven.

Het consortium is opgebouwd uit zowel mbo- als hbo-opleidingen (Albeda College, Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam), twee grote zorgorganisaties waar veel stagiaires en pas afgestudeerden hun loopbaan beginnen (Alrijne Zorggroep, Erasmus MC) en wordt gefaciliteerd door twee werkgeversorganisaties (deRotterdamseZorg, ZWconnect).

Nieuws

Infographic: Stijging studenten met stage- en leerwerkplek


Het totaal aantal studenten met een vervulde stage- en leerwerkplek is in het schooljaar van 2022-2023 met 3,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.

Juvoly en Valtes winnen Nationale Zorginnovatieprijs 2024


De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest vernieuwende zorginnovatie in de opschalingsfase.

Zes impactvolle arbeidsmarktprojecten benoemd tot koploper


De koplopers pitchten hun initiatieven en vertelden wat hun oplossingen zijn én vooral ook hoe zij te werk zijn gegaan.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam:*