Blijf op de hoogte!
Meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief
"*" geeft vereiste velden aan
Het onderzoeksteam SPRiNG Living Lab is recent gestart met een tweejarig project, genaamd Vitale Start. Het idee hierbij is om te leren van goede voorbeelden van stage- en transitie opleiding-praktijk (TOP)-programma’s voor studenten en startende verpleegkundigen. Heb je zelf een goed voorbeeld hiervan? Mail deze dan graag door naar e.j.m.bakker@hr.nl.
Denk hierbij aan een traineeship of onboardingsprogramma, dus programma’s met een of meerdere elementen. Voorbeelden hiervan zijn loopbaancoaching, rotatie op verschillende afdelingen, gekoppeld staan aan een (regie)verpleegkundige, sociale bijeenkomsten met andere startende verpleegkundigen en specifieke leertrajecten.
Denk hierbij aan leerunits/leerafdelingen, ZIC’s (zorginnovatiecentra), of kleinere programma’s/interventies zoals de Bebbie-app voor duale verpleegkundestudenten/beginnende verpleegkundigen.
In de zorgsector, die kampt met oplopende personeelstekorten bij een stijgende vraag naar zorg, kan een gezond leer- en werkklimaat bijdragen aan behoud van studenten die stagelopen en startende verpleegkundigen die net aan hun loopbaan zijn begonnen en zich oriënteren op verdere ontwikkeling. Cruciaal hierbij is de manier waarop studenten kunnen “landen” in hun stage en beginnende verpleegkundigen in een leer- en werkomgeving waarin ze zich verder kunnen ontwikkelen als ze net gediplomeerd zijn.
Mede door de oplopende tekorten blijkt dit een grote uitdaging voor zowel het onderwijs als de zorgpraktijk. Studenten vallen veelvuldig uit in de laatste fase van hun opleiding of aan het begin van hun loopbaan door negatieve ervaringen tijdens praktijkstages, zoals het ontbreken van een veilige leer- en werkomgeving, psychische/emotionele steun, realistische informatie over het beroep en perspectieven voor toekomstige carrièremogelijkheden.
Ondanks dat er in de praktijk al veel in gang is gezet, blijkt dat er nog veel te verbeteren is. Met een ontwerp- en actieonderzoeksgerichte benadering bouwen we in vijf werkpakketten samen met opleidingen, zorginstellingen, studenten en startende verpleegkundigen aan een modulair opgebouwd Transitie-van-Opleiding-naar-Praktijk (TOP-) programma:
Daarvoor zetten we een lerend netwerk op, waarin we leren van goede praktijkvoorbeelden, zodat studenten beter zijn voorbereid op het mooie maar mentaal en fysiek uitdagende beroep van verpleegkundige en startende verpleegkundigen vitaal aan boord blijven.
Het consortium is opgebouwd uit zowel mbo- als hbo-opleidingen (Albeda College, Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam), twee grote zorgorganisaties waar veel stagiaires en pas afgestudeerden hun loopbaan beginnen (Alrijne Zorggroep, Erasmus MC) en wordt gefaciliteerd door twee werkgeversorganisaties (deRotterdamseZorg, ZWconnect).
"*" geeft vereiste velden aan