Werkgever aan het woord: Stichting Inversa

Sinds 1 november 2021 is Stichting Inversa lid van ZWconnect. Om als werkgeversvereniging goed aan de behoeften van onze leden te kunnen voldoen, horen wij graag van hen met welke redenen zij lid zijn geworden en wat zij uit het lidmaatschap willen halen. In dit interview geeft Astrid van der Voort, directeur van Inversa, uitgebreid antwoord op deze vragen.

Personeelstekort? Dat probleem hebben wij niet.

Kun je iets meer vertellen over Inversa?
Stichting Inversa is een ouder-wooninitiatief voor volwassenen met een verstandelijke beperking en autisme. Zestien jaar geleden kocht Wim Elfrink deze boerderij in Woubrugge voor zijn zoon, omdat hij ontevreden was over de reguliere zorginstellingen. In de afgelopen zestien jaar heeft dat zich ontwikkeld in onder andere ook nog een boerderij in Nieuwkoop, waar zeven cliënten met autisme kunnen wonen. Op de boerderij in Woubrugge wonen momenteel twaalf bewoners in de leeftijd tussen de 18 en 40 jaar, verdeeld over twee groepen. Ze komen zowel uit de regio als daarbuiten. We bieden 24-uurszorg, wat voor een zorgboerderij vrij uniek is. De meeste zorgboerderijen bieden voornamelijk dagbesteding, maar hier bij Inversa kunnen de cliënten ook daadwerkelijk wonen. De betrokkenheid van ouders is ook groot. Ze zitten in het bestuur en denken met ons mee over de zorg en dagbesteding.

De bewoners werken overdag op de boerderijen. Zij onderhouden het terrein, doen klussen om en op de boerderij en zorgen voor de dieren zoals paarden, schapen, geiten, varkens en kippen en houden de moestuin bij. We gaan met ze naar de markt, de sportschool, het zwembad en gaan ook weleens een dagje uit. Omdat de bewoners autistisch zijn, is het fijn dat we in een rustige omgeving zitten zonder al te veel prikkels.

Jullie zijn inmiddels een jaar lid. Wat was de reden voor jullie om dit te doen?
We merkten dat hier bij Inversa een professionaliseringsslag gemaakt moest worden op alle fronten. Zo zijn we vanaf januari 2021 gaan werken met een CAO. Ik kende ZWconnect (destijds ZorgZijn Werkt) nog vanuit mijn werk bij ‘s Heeren Loo. Ik merk dat ik door het lidmaatschap op de hoogte blijf van wat er speelt in de sector. Vooral voor een kleine organisatie als die van ons is het belangrijk om in contact te blijven met collega-organisaties en scholen.

Ik werd laatst benaderd door een verzekeringsmaatschappij met de vraag of ik mijn medewerkers extra wilde verzekeren op het moment dat ze in de WIA komen. Ik belde ZWconnect om hierover advies te vragen en kan het vervolgens afvinken. Voor mij is ZWconnect dus ook als een soort vraagbaak op het moment dat ik dingen even niet weet.

Waar zag je voornamelijk dat die professionaliseringsslag gemaakt kon worden?
Het had vaak simpelweg met wet- en regelgeving te maken en bijvoorbeeld ook het opleiden van nieuwe mensen. Deze stichting Inversa had een wat gesloten systeem en ik vond dat we de breedte in moesten. We bieden bij Inversa een mooi zorg ‘product’ en dat betekent ook dat je mensen op je terrein hiervan kennis moet laten maken, zoals stagiaires.

Tegen welke problemen lopen jullie aan?
Het bijzondere is dat wij geen problemen hebben op personeelsgebied. Zo heb ik op dit moment (even afkloppen) nul verzuim en eigenlijk juist teveel fte in dienst. Dat voelt als een enorme luxe. Ik zou het daarom mooi vinden om iets te vertellen aan andere zorg- en welzijnsorganisaties over waarom het hier dus wel lukt. Wel zouden we meer opleiding en bijscholing willen aanbieden aan onze medewerkers. Het zou mooi zijn als we hierin samen kunnen werken met andere zorgorganisaties. In ruil daarvoor kunnen wij laten zien hoe we de medewerkerstevredenheid hier zo hoog houden. Ik geef hierover met alle liefde een presentatie aan andere organisaties.

Hoe komt het dat jullie geen personeelstekort kennen?
Ik vraag aan alle medewerkers tijdens hun functioneringsgesprekken wat het werken bij Inversa nu zo leuk maakt. Wat ze dan eigenlijk allemaal zeggen is de vrijheid. Ze mogen zelf bepalen hoe ze een dag invullen met een cliënt. Tegelijkertijd verwacht ik ook dat als er een dienst in het rooster open staat, ze deze zelf opvullen.

De reden dat vaste medewerkers de switch maken naar zzp’er, is de grotere vrijheid die ze dan hebben. Medewerkers hebben veel aanvragen en dan maken we op basis daarvan je rooster op’. Ik heb hier dus geen boek met protocollen en afspraken. Ik loop hier zelf rond op het terrein en zie zelf of het goed gaat.

Heb je een tip op dit gebied voor andere werkgevers in Zorg en Welzijn?
Geef je medewerkers dus zoveel mogelijk vrijheid, maar ook verantwoordelijkheid. Ik heb bij grote organisaties gewerkt, dus ik weet hoe ingewikkeld het soms is om bij zulke organisaties de controle te houden. Hoe groter de organisatie, hoe meer regels je daarvoor nodig hebt. Het maakt het ingewikkeld in deze organisaties om deze controle los te laten en medewerkers meer vrijheid te geven. Ik snap het dilemma dus heel goed, maar toch moet er een mogelijkheid zijn om medewerkers zelf zaken te laten regelen en ze dus meer vrijheid te geven. Ik heb bij vorige organisaties altijd flink geschrapt in het management en leidinggevenden omdat er hierdoor meer afstand werd gecreëerd. Medewerkers werden hierdoor gemotiveerd om zelfstandiger te werken eigen regie te nemen in hun werk. Op de dag van vandaag heb ik echter een ander inzicht gekregen. Een niet te grote afstand, korte en directe lijnen zijn bij ons juist van toegevoegde waarde.

Wat heeft het lidmaatschap jullie tot nu toe al opgeleverd?
Ik ben voornamelijk naar de bestuursvergaderingen geweest. Het leuke is dat ik daar mijn communicatiemedewerker Eveline weer aan te danken heb, door gebruik te maken van het

netwerk wat je hierin opbouwt. Ik wil graag aangelijnd blijven met andere zorgcollega’s en dat kan door het lidmaatschap. We zijn klein en willen niet opgeslokt worden door een grotere organisatie, omdat ik bang ben dat ons unieke aspect dan verdwijnt.

We kunnen onze medewerkers nog wel beter laten aansluiten op de mogelijkheden die ZWconnect biedt, zoals nuttige bijeenkomsten en netwerken.

Zijn er onderwerpen waarbij ZWconnect wat jou betreft een meer trekkende rol mag hebben?Een probleem wat wij zelf hebben is onze zichtbaarheid. We hebben bijvoorbeeld juist nog ruimte voor cliënten. We willen graag samenwerken op het gebied van klantenwerving. Wij bellen vaak collega-instellingen op met de vraag: ‘Jullie hebben een wachtlijst, staat er nou niet iemand op die hier op de boerderij past?’. Ik merk dat 90 procent van de instellingen hun luiken dan toch gesloten houdt en dat is met het uitwisselen van personeel eigenlijk hetzelfde. We laten tot nu toe te weinig in onze eigen kaarten kijken, dus daar mag veel meer openheid in komen.

Meer informatie
Ben je nieuwsgierig geworden naar de werkwijze van Inversa? Bezoek de website: www.inversa.nl. Wil je graag een keer in contact komen met Astrid? Bel haar via 06 – 19 46 61 64.

Nieuws

Voorrang voor zorgmedewerkers bij huurappartementen Den Haag


Momenteel wordt in het centrum van Den Haag de woontoren ‘Adagio’ met 268 appartementen gebouwd.

Factsheet: Zzp’ers binnen Zorg en Welzijn in de regio van ZWconnect


In een factsheet presenteren we een aantal kerncijfers over de omvang en trends van inzet van zelfstandigen in de arbeidsmarktregio’s van ZWconnect.

RegioPlus Jaaroverzicht 2022


In dit jaaroverzicht vind je een greep van de activiteiten van RegioPlus afgelopen jaar.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

Naam:*
Toestemming*