Blijf op de hoogte!
Meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief
"*" geeft vereiste velden aan
Data beter gebruiken om zorg en welzijn slimmer en efficiënter in te richten, dat willen we. Om organisaties hierbij te ondersteunen en te helpen versnellen, is het landelijk initiatief ‘Samen datagedreven werken in zorg en welzijn geïnitieerd door werkgeversorganisaties in zorg en welzijn en kennisorganisaties Vilans en ActiZ. Het initiatief onderscheidt zich door een vraag gestuurde aanpak vanuit zorg- en welzijnsorganisaties waarbij jaarlijks een meting wordt uitgevoerd om beter in te spelen op de ondersteuningsbehoefte van de organisaties.
In 2022 hebben 84 organisaties de tweeledige meting ingevuld en kregen ze inzicht in hun datavolwassenheid via een dashboard. Dankzij de informatie uit te tweeledige nulmeting is een uitgebreid, op maat gemaakt activiteitenaanbod opgezet om aan de kennis- en informatiebehoefte te voldoen.
In september 2023 wordt de tweeledige meting opnieuw uitgezet, bestaande uit de datavolwassenheidsscan en een behoefte-inventarisatie. De datavolwassenheidsscan biedt inzicht in de huidige positie van je organisatie en de stappen die genomen kunnen worden om het datavolwassenheidsniveau te verhogen. De behoefte-inventarisatie leidt tot concrete hulpvragen. De verkregen inzichten worden door de werkgeversorganisaties en kennisorganisaties Vilans en ActiZ gebruikt om gezamenlijke activiteiten op maat aan te bieden, afgestemd op de behoeften van de deelnemende organisaties.
Hoe meer organisaties meedoen, hoe verder we met elkaar komen om data volledig in te zetten voor het beantwoorden van de zorgvraagstukken, het herontwerpen van processen en het ondersteunen van medewerkers.
De vragenlijst kan tot 6 oktober 2023 worden ingevuld. We moedigen iedereen aan om de vragenlijst met verschillende disciplines binnen de organisatie in te vullen, omdat datagedreven werken samenwerking tussen meerdere disciplines vereist, waaronder bedrijfsinformatie, ICT, HR, data geïnteresseerden en bestuurders. De vragenlijst is hieronder ook als pdf te downloaden. Je kunt dit bestand dan printen, meenemen naar het gesprek met collega’s en op een later moment echt online invullen.
In september vinden online spreekuren plaats om vragen te stellen over het invullen van de vragenlijst:
Nadat de vragenlijst op 6 oktober is ingediend gaat de initiatiefgroep de gegevens analyseren en volgt een terugkoppeling naar alle contactpersonen.
Er zal een plenaire bijeenkomst plaatsvinden waarin de bevindingen worden teruggekoppeld en om een op maat gemaakte aanpak te schetsen voor 2024. Datum en tijdstip volgen.
Heb je vragen over de meting of het initiatief, neem dan contact op met innovatielab@sigra.nl.
"*" geeft vereiste velden aan