Het Arbeidsmarktsymposium 2020

“Zet de patiënt op twee: zorg voor anderen begint bij jezelf.” Dat was de boodschap van Arjen Banach, spreker tijdens het Arbeidsmarktsymposium dat gistermiddag plaatsvond. We kijken terug op een zeer geslaagde bijeenkomst. We blikten terug, keken vooruit en deelden kennis en inspiratie met elkaar. In plenaire sessies, maar ook in de breakout rooms.
Wil je het symposium terugkijken?
Het plenaire deel van het symposium is via de button hiernaast terug te kijken. Deze online versie is ook beschikbaar voor jouw collega’s, dus stuur de link gerust door.

​Op het symposium konden de deelnemers kiezen uit twee workshops door verschillende sprekers. Ook sloten we af met een plenaire keynote door 
organisatieveranderaar Arjen Banach. Hieronder lees je een korte samenvatting per onderdeel.
  • Keynote door Arjen Banach
  • Workshop: Verzuimcijfers​
  • Workshop: Flexibilisering

Inspirator en schrijver Arjen Banach vertelde over hoe belangrijk het is dat zorgverleners hun patiënt niet meer op één zetten, maar zichzelf. Zorg voor anderen begint namelijk bij jezelf. Hij legde dit uit aan de hand van een mooie vergelijking. In het vliegtuig wordt ook altijd geadviseerd om eerst het zuurstofmasker bij jezelf op te zetten en dan pas bij de ander. Zorgverleners doen het vaak juist andersom. Zij gaan bij wijze van spreken eerst het hele vliegtuig rond om iedereen te helpen met het zuurstofmasker en denken er dan pas aan deze bij zichzelf op te zetten. Het gevolg: een collectieve burn-out in wording.

De manier van aandacht
Arjen vervolgde zijn verhaal over de manier van aandacht dat personeel krijgt. Het is belangrijk dat de aandacht die we elkaar geven positief van aard wordt en dat we de mens achter de medewerker aandacht geven, in plaats van alleen het werk zelf. En juist door de werkdruk is hier weinig aandacht voor. Terwijl, als we beweging willen zien bij medewerkers moeten we zorgen dat ze geraakt worden. We moeten medewerkers weer inspireren met het zinvolle werk waarmee ze ooit voor de zorg hebben gekozen en de emotie weer naar boven te laten komen.

De oplossing: experimenteren
De oplossing om dit voor elkaar te krijgen, ligt volgens Arjen in experimenteren. We moeten samen met de medewerkers gaan experimenteren en gaan bedenken wat beter kan in de zorg en hoe iedereen het plezier in het werk weer terug kan krijgen. Probeer daarin ook niet alles van tevoren op papier te zetten en uit te willen denken, maar ga met je medewerkers dingen uitproberen. Dan zul je vanzelf tot mooie oplossingen komen en zul je zien dat mensen weer energie krijgen om in beweging te komen.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam:*