In een tijd van personeelstekorten en hoge werkdruk in de zorg is het aantrekken van nieuwe mensen belangrijk, maar zeker niet voldoende. Minstens zo belangrijk is de vraag: hoe zorg je ervoor dat mensen zich welkom voelen, zich goed kunnen ontwikkelen en gemotiveerd blijven?
Vanuit dat uitgangspunt ontstond in de regio Midden-Holland het Programma Leerwerkklimaat. Vandaag publiceert het Programma Leerwerkklimaat haar Magazine LWK Gouda. Een magazine dat vol staat met praktijkverhalen, verbeteracties en praktische tools, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij leren en opleiden in de zorg. Programmaleider Sabya van Elswijk, die al jarenlang werkt aan leer- en ontwikkeltrajecten binnen de zorg, geeft in dit artikel een toelichting op het magazine.
Het Programma Leerwerkklimaat is een samenwerkingsverband van verschillende ouderenzorg- en ROC instellingen in Midden-Holland, ondersteund door ZWconnect en gefinancierd vanuit de transitiemiddelen WLZ (Wet Langdurige Zorg).
Van Elswijk zag hoe belangrijk het is dat mensen niet alleen instromen, maar ook duurzaam kunnen meedoen in de praktijk. Vooral bij zij-instromers en stagiairs bleek dat de kwaliteit van de leeromgeving doorslaggevend is voor succes en behoud. “Het programma biedt een concrete aanpak om het leerklimaat op de werkvloer, dé plek waar leren dagelijks plaatsvindt, structureel te versterken”, aldus Van Elswijk. “Het leerwerkklimaat gaat over de cultuur en omstandigheden waarin mensen leren tijdens hun werk. Denk aan begeleiding, de ruimte om vragen te stellen, de veiligheid om fouten te maken, en het gevoel onderdeel te zijn van een team.”
Samen met haar team werkte Van Elswijk het concept uit aan de hand van vier ‘vermogens’, gebaseerd op het gedachtegoed van Manon Ruiters:
Deze vier vermogens vormen samen het fundament van een krachtig leerwerkklimaat.
De aanpak werd de afgelopen twee jaar toegepast bij uiteenlopende zorgorganisaties in Midden-Holland, variërend van kleine identiteitsgebonden instellingen tot grotere organisaties. “Elke organisatie startte met een ‘incheck’: een meting die inzicht gaf in de eigen sterktes en aandachtspunten rondom de vier vermogens. Op basis daarvan werden verbeteracties gekozen die aansloten bij de praktijk en cultuur van de organisatie”, aldus Van Elswijk.
Zo werkte een organisatie aan het versterken van de stagebegeleiding, terwijl een andere zich richtte op de samenwerking binnen teams. De ruimte om te leren, te experimenteren en van elkaar te horen wat werkt, zorgde voor een beweging van onderop iets waar Van Elswijk in haar aanpak sterk op inzet
De inzichten en ervaringen uit het programma zijn verzameld in het Magazine LWK Gouda, dat onlangs werd uitgebracht. Van Elswijk benadrukt dat het niet alleen bedoeld is als terugblik, maar juist als inspiratie om door te bouwen: “Het gesprek dat we voerden met de deelnemende organisaties, was op zichzelf al een reflectiemoment.”
Het magazine bevat:
Daarnaast zijn ook bestuurders aan het woord over het belang van een sterk leerklimaat voor toekomstbestendige zorg.
Het magazine is ontwikkeld voor iedereen die betrokken is bij leren en opleiden in de zorg. Denk aan praktijkopleiders, teamleiders, HR-professionals, ROC-docenten, bestuurders en beleidsmakers. Maar het gedachtegoed gaat verder dan de zorg alleen. Overal waar leren op de werkvloer plaatsvindt, zoals in het onderwijs, sociaal domein of de techniek, speelt het leerwerkklimaat een belangrijke rol.
Van Elswijk ziet dan ook mogelijkheden om de aanpak te delen met andere regio’s en sectoren, zeker in samenwerkingen waar leren centraal staat.
Hoewel het programma begon in Midden-Holland, is het inmiddels duidelijk dat de aanpak niet aan één regio gebonden is. De gebruikte methodiek, de taal en de instrumenten zijn overdraagbaar naar andere organisaties en sectoren.
Volgens Van Elswijk is dat ook precies de bedoeling: geen project dat ophoudt na afloop, maar een duurzame manier van werken waarin leren, verbinden en ontwikkelen vanzelfsprekend worden. “We zien dat het leerwerkklimaat steeds meer verweven raakt met het dagelijks werk. Dat is waar de echte beweging begint.”
Lees hier meer over het Programma Leerwerkklimaat.
"*" geeft vereiste velden aan